鈴木真介教授
James Fodor, Simon De Deyne, Shinsuke Suzuki, “Compositionality and Sentence Meaning: Comparing Semantic Parsing and Transformers on a Challenging Sentence Similarity Dataset”, Computational Linguistics, in press.
Reiko Shintaki, Daiki Tanaka, Shinsuke Suzuki, Takaaki Yoshimoto, Norihiro Sadato, Junichi Chikazoe, Koji Jimura, “Continuous decision to wait for a future reward is guided by fronto-hippocampal anticipatory dynamics”, Cereb Cortex 34(5):bhae217, 2024.
Shinsuke Suzuki, Kentaro Katahira, “Applying reinforcement learning to the psychopathology of obsessive-compulsive and gambling disorders: practices and pitfalls in computational model fitting”, PsyArXiv, 2024.
Kristof Keidel, Xiaping Lu, Shinsuke Suzuki, Carsten Murawski, Ulrich Ettinger, “Association of Temporal Discounting with Transdiagnostic Symptom Dimensions”, npj Mental Health Research, 3:13.
石川光彦講師
Ishikawa, M., & Itakura, S. (2024). The development of social learning: from pedagogical cues to selective learning. Frontiers in Psychology, 15, 1466618.
須藤美穂子講師&石川光彦講師
Sudo, M., & Ishikawa, M. (2025). Moral gradients based on social boundaries: Children prioritize themselves and their ingroup when resources are limited. Journal of Experimental Child Psychology, 251, 106125.
宮本百合教授
Tamir, M., Ito, A., Miyamoto, Y., et al. (2024). Emotion regulation strategies and psychological health across cultures. American Psychologist, 79(5), 748-764.
Park, J., Kitayama, S., & Miyamoto, Y. (2024). When high subjective social status becomes a burden: A Japan-U.S. comparison of biological health markers. Personality and Social Psychology Bulletin, 50(7), 1098-1112.
Gobel, M., & Miyamoto, Y. (2024). Self- and other-orientation in high rank: A cultural psychological approach to social hierarchy. Personality and Social Psychology Review, 28(1), 54-80.
査読付き学術誌論文出版:石川光彦講師
/カテゴリ: RESEARCHIshikawa, M., & Yoshioka, A. (2025) Gaze cues facilitate incidental learning in children aged 7–10 years, but arrow cues do not. Psychonomic Bulletin & Review.
https://doi.org/10.3758/s13423-025-02657-x
MRI事前相談を開催しました
/カテゴリ: NEWS社会科学高等研究院の青木哲也先生と「マーケティング」におけるMRIを使用した脳機能計測実験についての打合せを行いました。
MRI事前相談を開催しました
/カテゴリ: NEWS経済研究所の臼井恵美子先生と「意思決定における男女差」の観点からMRIを使用した脳機能計測実験をどの様におこなえるか等ご相談いただきました。
査読付き学術誌論文出版:石川光彦講師
/カテゴリ: RESEARCHManzi, F., Ishikawa, M., Cinzia Di Dio, C., Itakura, S., Kanda, T., Ishiguro, H., Massari, D., & Marchetti, A. (2025). Theory of Mind Abilities Predict Robot’s Gaze Effects on Object Preference. IEEE Transactions on Affective Computing.
https://doi.org/10.1109/TAFFC.2025.3531945
国立市の濱﨑市長にfMRI施設を表敬訪問いただきました
/カテゴリ: NEWS2025年1月31日に脳科学研究センターへ国立市の濱﨑市長並びに簑島政策経営課長にご来訪いただきまして、fMRI施設をご見学いただきました。
MRI事前相談を開催しました
/カテゴリ: NEWS社会学研究科の佐藤圭一先生と大学院生お二人と「社会ネットワーク分析」におけるMRIを使用した脳機能計測実験についての打合せを行いました。
MRI事前相談を開催しました
/カテゴリ: NEWS経済学研究科の毛先生と「行動経済学」におけるMRIを使用した脳機能計測実験についての打合せを行いました。
MRI事前相談を開催しました
/カテゴリ: NEWS本日、第一回目のMRI事前相談を開催いたしました。
法学研究科の大林先生と院生の方からMRIを使用した脳計測機能実験をご自身の研究へどの様に活用できるのかなど、ご質問いただきました。MRI実験に使用する課題の作成方法やどのようなデータを取得できるのかなど、お伝えしました。
招待講演:鈴木真介教授
/カテゴリ: RESEARCH鈴木真介、「食嗜好を生み出す脳の計算」、第28回日本心療内科学会総会・学術大会 特別講演、2024年12月7日
鈴木真介、「社会的駆け引きの神経基盤-計算論的アプローチ-」、一橋大学創立150周年記念シンポジウム「脳と社会の結合から生まれる新たな叡智」、2024年6月22日
査読付き学術誌論文出版:
/カテゴリ: RESEARCH鈴木真介教授
James Fodor, Simon De Deyne, Shinsuke Suzuki, “Compositionality and Sentence Meaning: Comparing Semantic Parsing and Transformers on a Challenging Sentence Similarity Dataset”, Computational Linguistics, in press.
Reiko Shintaki, Daiki Tanaka, Shinsuke Suzuki, Takaaki Yoshimoto, Norihiro Sadato, Junichi Chikazoe, Koji Jimura, “Continuous decision to wait for a future reward is guided by fronto-hippocampal anticipatory dynamics”, Cereb Cortex 34(5):bhae217, 2024.
Shinsuke Suzuki, Kentaro Katahira, “Applying reinforcement learning to the psychopathology of obsessive-compulsive and gambling disorders: practices and pitfalls in computational model fitting”, PsyArXiv, 2024.
Kristof Keidel, Xiaping Lu, Shinsuke Suzuki, Carsten Murawski, Ulrich Ettinger, “Association of Temporal Discounting with Transdiagnostic Symptom Dimensions”, npj Mental Health Research, 3:13.
石川光彦講師
Ishikawa, M., & Itakura, S. (2024). The development of social learning: from pedagogical cues to selective learning. Frontiers in Psychology, 15, 1466618.
須藤美穂子講師&石川光彦講師
Sudo, M., & Ishikawa, M. (2025). Moral gradients based on social boundaries: Children prioritize themselves and their ingroup when resources are limited. Journal of Experimental Child Psychology, 251, 106125.
宮本百合教授
Tamir, M., Ito, A., Miyamoto, Y., et al. (2024). Emotion regulation strategies and psychological health across cultures. American Psychologist, 79(5), 748-764.
Park, J., Kitayama, S., & Miyamoto, Y. (2024). When high subjective social status becomes a burden: A Japan-U.S. comparison of biological health markers. Personality and Social Psychology Bulletin, 50(7), 1098-1112.
Gobel, M., & Miyamoto, Y. (2024). Self- and other-orientation in high rank: A cultural psychological approach to social hierarchy. Personality and Social Psychology Review, 28(1), 54-80.